• ساعت : ۱۷:۱۲:۳۸
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۴/۱۵ 
  • تعداد بازدید : 1165
  • کد خبر : ۱۵۲۳۷۶
    /  3
نقشه راه پیاده سازی تحول دیجیتال پست تشریح شد
خلق ارزش؛ نقطه عطف تحول دیجیتال است
کارگاه آموزشی تشریح نقشه راه طرح تحول دیجیتال، با حضور اعضای شورای مدیران شرکت ملی پست برگزار شد.

نقشه راه پیاده سازی تحول دیجیتال پست تشریح شد

خلق ارزش؛ نقطه عطف تحول دیجیتال است

 

کارگاه آموزشی تشریح نقشه راه طرح تحول دیجیتال، با حضور اعضای شورای مدیران شرکت ملی پست برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پست، مدرس دانشگاه و عضو هیئت مدیره آکادمی "تحول دیجیتال" در این کارگاه آموزشی از "نقشه راه تحول دیجیتال" به عنوان "نقشه سفر" یاد کرد و گفت: نقشه سفر در تحول دیجیتال مانند نقشه گنج برای رسیدن به نقطه جغرافیایی مشخص نیست.

مصطفی مرشدی افزود: نقشه راه دیجیتال مانند" ستاره قطبی" است که صرفا نشان دهنده مسیر است. به خاطر همین است که در تحول دیجیتال رسیدن به نقطه مشخص معنی ندارد و این سفر تداوم منطقی فرآیند پیشرفت و بهبود است.

وی اظهار داشت: تحول دیجیتال خلاف تصورات رایج به کارگیری ابزارها و تکنولوژی نیست، بلکه مدیریت تغییرات و ایجاد تحول در تمام سطوح سازمان است، چرا که بدون تغییر فرهنگ امکان هیچ گونه تحولی وجود ندارد.

او با یادآوری این نکته که در اجرای طرح تحول مشاوران و راهبرها تنها می توانند مدیران و مسئولان را در ترسیم  نقشه و مسیر راه یاری رسانند، افزود: این افراد سازمان هستند که باید با تغییر فرهنگ سازمانی، مسیر تحول را طی کنند.

وی با اشاره به اینکه "تحول دیجیتال" حرکت روی لبه هاست، افزود: مشتری و نیاز او اولین "لبه" است. از این رو، نیازمند فعالیت از جنس امدادی و دست به دست شدن هستیم.

او تمرکز "تحول دیجیتال " را بر تجربه مشتری دانست و اظهار داشت: به همین دلیل جهت گیری نقشه ی راهی که در این زمینه ترسیم می شود، می بایست به سمت خلق ارزش برای مشتریان و سایر ذی-نفعان، باشد.

این کارشناس اجرای طرح تحول با تاکید بر اینکه لازم است در نقطه ای که مشتریان، شرکت و افراد سازمان با یکدیگر در تعامل هستند، تمرکز بیشتری شود، تصریح کرد: در این راستا می¬بایست فرایندهای درون سازمان یکپارچه شود، منافع شرکا با منافع سازمان ما هماهنگ شود،  استفاده از فناوری ها تغییر کند و دارایی ها و روش های انجام امور متحول شود.

مرشدی، "تغییر در ارزیابی دارایی" را یکی از بارزترین ویژگی های تحول دیجیتال برشمرد و گفت: در این مسیر دارایی ها به سمت "غیرمشهود" حرکت می کند. حال آنکه در دوران ماقبل تحول دیجیتال، دارایی ها عموما فیزیکی بود.

وی از "خلق ارزش " به عنوان شاهکار تحول دیجیتالی نام برد و گفت: ارزش در مفهوم کسب و کارهای پلتفرمی پیچیده تر از کسب و کار معمولی است. از این رو و با توجه به اینکه شرکت ملی پست ساز و کار پلتفرمی را در پیش رو  دارد، توجه به این مقوله بسیار حائز اهمیت است.

عضو هیئت مدیره آکادمی تحول دیجیتال، خلق ارزش برای مشتریان به صورتی که آنها استفاده از خدمات شرکت ملی پست را در اولویت قرار دهند را یکی از اهداف اصلی اجرای طرح تحول دیجیتال ذکر کرد و افزود: انجام این تحولات به صورت شهودی و تجربی نیست بلکه براساس تحلیل داده ها و اطلاعات صحیح، قابل انجام است.

او نتایج حاصل از تحلیل داده ها را آسان سازی فرایند انجام امور و ارتباط کارکنان با یکدیگر و همچنین توسعه بازار عرضه خدمات با هزینه کمتر و نتایج مطلوب تر؛ ذکر کرد.

مرشدی پنج حوزه استراتژیک قابل تامل در پیاده سازی تحول دیجیتال را مورد تاکید قرار داد و افزود: این حوزه ها شامل توجه به مشتریان، رقابت در ارایه خدمت، داده ها، نوآوری و خلق ارزش است.

وی با تاکید بر اهمیت نوآوری در اجرای طرح تحول دیجیتال، به دو شیوه همگرا و واگرای نوآوری اشاره کرد و تصریح کرد: وقتی به دنبال بهبود فرایندها هستیم می بایست براساس اطلاعات موجود سازمان، در جستجوی نوآوری همگرا باشیم و هر زمان که در پی ایجاد و راه اندازی سرویس ها و خدمات جدید هستیم، تمرکز بر نوآوری واگرا چاره ساز است.

به گفته وی، ارایه خدمات جذاب، قابل سفارش و دسترس پذیر در هر زمان و مکان برای مشتریان در کنار شنیدن صدای آنها و همکاری با سایر خدمات دهنده ها را از مباحث مهم مشتری مداری در دیجیتالی شدن سازمان هاست.

مرشدی با تاکید بر "جابجایی مفهوم رقابت در عصر دیجیتال"، افزود: رقابت در این دوران دیگر مانند گذشته به حالت صفر و یک نیست. در دنیای کسب و کار پلتفرمی همانطور که در حال حاضر نیز در بین شرکت های بزرگ جهان مانند گوگل و فیسبوک دیده می شود، به صورت گذشته نیست. بلکه شرکت ها در عین رقابت در یک حوزه در حوزه دیگر به شراکت می پردازند.

وی در ادامه ایجاد اختلال و ظهور رقیب در هر کسب و کاری را جزئی جدانشدنی از آن برشمرد و افزود: در مواجهه با اختلال ها ابتدا می بایست وضعیت موجود سازمان خودمان را بررسی کنیم، سپس به بررسی این موضوع بپردازیم که رقبای جدید توانایی ایجاد شبکه ارزش و پیشنهاد ارزش را دارند یا خیر و در مرحله بعد به اتخاذ تدابیر و راه حل های متناسب با آن بپردازیم.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست نیز در این کارگاه آموزشی با اشاره به اینکه متحول شدن شبکه پستی کشور به سمت دیجتالی شدن بنا بر ترجیح و اختیار نبوده است، افزود: با توجه به رشد فزاینده تکنولوژی های نوین و گرایش مشتریان به این سمت، مجبور به پیاده سازی این طرح و ایجاد تحول در فرایندهای انجام امور هستیم.

محمدرضا قادری با تاکید بر تلاش ها و زحمات زیادی که همکاران در سطح شبکه متحمل می شوند و بهره وری نامتناسب از این زحمات، اظهار داشت: این عدم تناسب به این دلیل است که روش های ما به روز نیست.

وی لازمه متحول شدن را کسب دانش و اطلاعات کافی در این زمینه دانست و گفت: مصمم هستیم تا از تمامی ظرفیت های علمی و عملی کشور در این زمینه بهره برداری کنیم.

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران است.

آخرین بروزرسانی سایت : 1398/04/27 17:46
V5.3.12.0